FreeRPG - 'cause the role-play shall be free!

Czym jest FreeRPG?

Jest to autorski system RPG, który powstał, gdyż potrzebowaliśmy "czegoś nowego". Po użeraniu się z D&D, który miał parę znaczących niedoskonałości, z grupą znajomych stworzyliśmy prawie od podstaw nowy system, który miał nam uprzyjemnić grę. Wzięliśmy ideę RPG, odarliśmy ją z mechaniki i przyprawiliśmy tchnącymi potencjałem elementami, uzyskując tym samym kwintesencję gry fabularnej, wolnej od "A no bo mnie dzisiaj chyba kości nie lubią...", czy "W opisie tego czaru nie ma mowy o tym, co chcesz zrobić, więc ci się nie udaje."

Dlaczego Free?

Umieszczenie w nazwie słowa "free" ma kilka powodów.

Postacie

Postać - kwestia kluczowa dla gracza, nie została tu potraktowana po macoszemu, a wręcz przeciwnie - uczyniono z niej centralny element systemu. W końcu, od tego, co potrafią postacie graczy, zależy to, co wydarzy się podczas gry. Przede wszystkim, zachowana została pryncypialna zasada FreeRPG - pełna swoboda kreacji. Twoja postać może być czymkolwiek, na co zgodzi się Mistrz Gry. W najbardziej ekstremalnym przypadku, lecz w mało poważnym RPGu, powstała postać, będąca jogurtowym dropsem o smaku zagłady, snajperem. Wszystko ładnie, pięknie, ale nie miał czym trzymać karabinu, więc na początku tej absurdalnej przygody nie strzelał.

Abstrahując od takich wymysłów, postać, jaką stworzysz, jest ograniczona tylko przez Twoją wyobraźnię i MG. Dlaczego? Nie istnieje coś takiego, jak lista umiejętności, czy (w szczególności!) cech szczególnych. Oczywiście, są zdolności, które będą się przewijać w głowach różnych graczy, na przykład: pierwsza pomoc, długie ostrza, skradanie się i inne, wbudowane w samą ideę RPG, ale u nas pojawiły się także: analiza dweomeryczna (polepszająca wyniki badań zjawisk o naturze magicznej za pomocą dweomeru), czy kontrola Ki (pozwala manipulować wewnętrzną energią ciała). Pomysłowość i inwencja są mile widziane, jak zawsze w tym systemie.

Wspomniawszy o pomysłowości i inwencji, gładko można przejść do tego aspektu postaci, który tych czynników wymaga najwięcej. Są to Cechy&Cnoty&Przywary, na które zostało przeznaczone sporo miejsca na karcie postaci (dostępnej w dziale Skarbiec). One właśnie sprawiają, że postać jest wyjątkowa, nadają jej charakter i indywidualność, a także nierzadko - potężne moce. Podczas naszych przygód powstało wiele unikatowych cech, więc spisywanie wszystkich mijałoby się z celem, jednak chciałbym przedstawić te bardziej reprezentatywne...

Magia

Magia! Oto właśnie jedna z tych rzeczy, które dopieszczaliśmy do granic absurdu. Po paru próbach utworzenia porządnego systemu szkół magicznych doszliśmy do następującego podziału:

Mówiąc krótko: nie istnieje lista zaklęć. Żeby rzucić czar, gracz musi wymyślić i opisać efekt zgodny ze szkołami magii, jakie opanowała jego postać. Oto właśnie FreeRPG w całym majestacie!

Inną kwestią jest poziom umiejętności w magii. Istnieje inna, nierozerwalnie połączona z magią umiejętność, jaką jest Czaroznawstwo. Pozwala ona osiągać wyższe poziomy wtajemniczenia w sztukach mistycznych. Zależność jest następująca: dwa pierwsze poziomy umiejętności magicznej można posiąść bez Czaroznawstwa, jednak każdy następny wymaga rangi tej umiejętności. Szkoła magii, w której jest się specjalistą ma wymaganie obniżone o jeden - można mieć trzy rangi w magii bez żadnej w Czaroznawstwie.

Oto cała idea magii, jakkolwiek nie wyobrażasz sobie jej działania. Znowu jest to kwestia wyobraźni i paru dobrych pomysłów, by dobrze się bawić i stworzyć spektakularne, choć wyimaginowane, widowisko.

Uwagi końcowe

To są wszystkie zasady, które uznaliśmy za celowe ustalać. Cała reszta - przygody, potwory, wrogowie, sojusznicy, cały świat jest zależny od Ciebie i tego, co wymyślisz. Idź więc i graj według najdzikszej imaginacji.

'Cause the role-play shall be free!

Karty postaci

Oto dwie z kilku wyprodukowanych przeze mnie kart postaci dla tego systemu.
v2.5
v2.7